Dikkat Eksikliği & Hiperaktivite Bozukluğu

Dikkat Eksikliği & Hiperaktivite Bozukluğu

DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU:

Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB/ADHS) davranış bozukluğu içinde değerlendirilen hiperaktivite, normalin dışında aşırı hareketlilik ve aktif olma durumu olarak adlandırılır.

Çocukluk çağında ayırt edici belirtilerle kendini gösterse de gebelik döneminde de fark edilebilir. Doğumdan sonra bebeklik döneminde, çocukluk döneminde ve yetişkinlikte devam eder. Bununla birlikte, belirtiler yetişkinlik döneminde kolayca tanınamayabilir.

Hiperaktivite üç bağlamda değerlendirilir. Bunlar; aşırı hareketlilik, dikkat eksikliği ve dürtüselliktir.

Bebeklerde Hiperaktivite

Hiperaktivite tanısı bebeklik döneminde konabilir. Hiperaktif bebekler genel olarak benzer belirtiler gösterir. Gün içinde sürekli huzursuz ve tedirgin olan bebekler, çok sık ağlar. Beslenme düzenleri bozuktur ve yemek yemekte sıkıntı yaşarlar. Bununla birlikte bu belirtileri gösteren her bebekte hiperaktivite olmayabilir.

Çocuklarda Hiperaktivite

Enerjileri çok fazla olan hiperaktif çocuklar hem okulda hem de evde çok hareketli olur. Uzun süre oturamayan ya da bir noktada sabit kalamayan çocuklar, sürekli hareket etme ihtiyacı hisseder. Bu nedenle elleri ve ayakları sürekli hareket halinde olabilir. Bununla birlikte her hareketli çocuğun hiperaktif olduğu çıkarımı yanlıştır.

Herhangi bir noktaya odaklanmakta sorun yaşayan çocukların dikkati çabuk dağılır. Bu nedenle, özellikle okulda dersleri takip etmekte sorun yaşayabilirler. Aynı şekilde, ev ortamında ders çalışmaları ya da ödev yapmaları gerekiyorsa, masa başında sabit bir şekilde oturmakta zorluk çekebilirler.Hiperaktivite tanısı konan çocuklar dürtülerini de kontrol etmekte zorlanırlar. Ani olarak tepki verebilirler ya da düşünmeden konuşabilirler. Başkalarının sözünü keserek konuşmaya başlayabilirler. Çocukların konuşmaları takip etmesi ve diyaloglarının ilerlemesi de bu nedenle oldukça zordur.

Yetişkinlerde Hiperaktivite

Çocukluk döneminde en belirgin belirtileri gösteren bireyler, ilerleyen yaşlarda daha az belirti gösterebilir. Özellikle dürtüsel davranışlar ve aşırı fiziksel hareketlerde belirgin bir azalma söz konusudur. Bununla birlikte, belirtiler tam olarak yok olmaz. Yetişkinlerde hiperaktivite; odaklanma zorluğu, çalışmalarda verimsizlik ve işleri geciktirme, sorumluluk almada sıkıntı, karar vermede zorluk ve öfke atakları şeklinde kendini gösterebilir.

Hiperaktivitenin nedeni tam olarak bilinmemektedir. Bununla birlikte, beyin fonksiyonlarında meydana gelen anomalilerden kaynaklandığı düşünülmektedir. Beyin işlevlerinde görülen değişimler şu nedenlere bağlı olabilir:

Kalıtsal faktörler

Çevresel faktörler

Gebelikte ya da sonrasında görülen çeşitli komplikasyonlar

Son yıllarda yapılan çalışmalar, özellikle genetik faktörlerin hiperaktivitenin gelişmesinde oldukça etkili olduğunu göstermektedir. Bireylerin ailesinde hiperaktivite öyküsü bulunması risk faktörleri arasında gösterilmektedir. Hiperaktivite teşhisi konan her dört çocuktan üçünün ailesinde de hiperaktivite tanısı konan birinin olduğu bilinmektedir.Hamilelik sırasında sigara ve alkol kullanımı, toksik maddelere ya da kimyasallara maruz kalmak, aşırı stres; çeşitli doğumsal beyin fonksiyon bozuklukları, bebeğin normalden düşük kiloda doğması gibi komplikasyonlar da hiperaktivitenin nedeni olabilir.

Nelerdir?Hiperaktivite Belirtileri

Hiperaktivitenin başlıca belirtisi aşırı fiziksel hareketlerdir. Bu bedensel hareketler özellikle ilköğretim çağındaki çocuklarda daha belirgindir; huzursuzluk ya da gerginlikle birlikte kendini gösterir. Hiperaktif olan çocuklar;

Hareketsiz olunması gereken okul ya da ofis gibi ortamlarda oturmakta zorlanabilirler. Sürekli hareket halinde olma dürtüsü hissederler.

Bu gibi durumlarda yalnızca ufak hareketler ve kıpırdanmalarla kalmayıp koşma, ayağa kalkıp dolaşma gibi aşırı hareketler de yapabilirler.

Herhangi bir hobi aktivitesini sessizce gerçekleştiremezler.

Uzun süre ve aralıksız konuşma eğilimi gösterirler.

Bir soru ya da cümle tamamlanmadan farklı bir konuya geçebilirler. Karşılarındaki kişilerin konuşmalarını bitirmelerini izin vermeme eğilimi gösterirler. Konuşma sırası için sabırsız davranabilirler.

Hiperaktif kişiler, onlarla konuşulduğu zaman dinlemiyor gibi görünebilir.

Okul çağındaki çocuklar; hem okul derslerine hem de diyaloglara, uzun konuşmalara, görevlere ve etkinliklere karşı ilgi duymayabilir. Bu ilgisizlik, çocukların odaklanma problemi yaşadığına işaret eder.

Verilen talimatları tam olarak takip edemeyen çocuklar okul ödevlerini, ev işlerini ya da günlük hayatta yapması gereken görevleri yerine getiremeyebilir. Verilen görevleri yerine getirmek amacıyla harekete geçseler de odaklanma problemi nedeniyle görevlerin devamını getiremezler.

Bu bireyler organize olmakta problem yaşayabilir. Zaman yönetimini yapamadıkları için görevlerini ve ödevlerini planlayamayabilirler; dağınık ve düzensiz çalışırlar.

Hiperaktif olan kişiler, zihinsel aktiviteler arasında sayılabilecek ödevler, raporlar, formlar gibi yazı yazma işlemi gerektiren faaliyetlerden kaçınabilir.

Dikkatleri dağınık olan çocuklar eşyalarını sık sık kaybedebilir. Okulda ve günlük hayatta kullandıkları anahtar, cüzdan gibi kişisel eşyalara ve kalem, silgi gibi malzemelere dikkati dağınık olduğu için sahip çıkamayabilirler. Bu durum yetişkinlerde de görülebilir.

Hem çocuklarda hem de yetişkinlerde günlük görevleri ve işleri unutma eğilimi de bulunmaktadır. Çocuklar okulda verilen ödevleri yapmayı unutabilirler. Yetişkinler ise telefon çağrılarına yanıt vermeyi, faturaları ödemeyi ya da randevularını unutabilirler.

Tanılama, tedavi, eğitim de dahil tüm çalışmalar sonucu herhangi birgelişim kaydedilemediği durumda Mental Rönesans ( Mental Renaissance ) tekniğini mutlaka denemelisinz...

Şifada buluşalım...

Whatsapp