Otizm Spektrum Bozukluğu
OTİSTİK BOZUKLUK
Otizm , bireylerin sosyal etkileşimde, iletişimde ve davranışsal esneklikte zorluklar yaşadığı nörogelişimsel bir bozukluktur. Genellikle çocukluk döneminde belirtileri gözlemlenmeye başlanır ve hayat boyu devam eder. Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) olarak da bilinir ve belirtiler bireyden bireye farklılık gösterebilir. Kesin nedeni tam olarak bilinmemekle birlikte, genetik ve çevresel faktörlerin birleşimiyle meydana geldiği düşünülmektedir.
Ayrıca belirli sınırların dışına çıkamayan veya tekrarlayan davranış kalıplarını da içerir. Otizm spektrum bozukluğu içinde kullanılan " spektrum " terimi, geniş bir yelpaze üzerine yayılmış semptomları ve semptomların derecesini ifade eder.
Otizm çocukluk döneminin başında gelişim gösterir ve nihayetinde bireyin toplum içinde, örneğin sosyal hayatta, okulda ya da çalışma hayatında sorunlarla karşılaşmasına neden olur. Bu sorunlar otizm hastalığı nedir sorusunun kısa bir cevabıdır.
Doğumdan sonraki ilk yıl içinde otizm belirtileri ortaya çıkar. Daha nadir vakalarda ise ilk sene boyunca çocukta normal gelişim devam eder ve daha sonra otizm belirtilerinin ortaya çıkmasıyla birlikte çocuklar, 18 ila 24 ay arasında bir gerileme döneminden geçer.
Tanılama, tedavi, eğitim de dahil tüm çalışmalar sonucu herhangi birgelişim kaydedilemediği durumda Mental Rönesans ( Mental Renaissance ) tekniğini mutlaka denemelisinz...
1) ATİPİK OTİZM NEDİR?
Atipik otizm, Tipik Otizm tanısı için gerekli klinik belirtilerin hepsinin bulunmadığı ancak yine de Otizm Spektrumunun içinde olan daha hafif olguları tariflemek için sıklıkla kullanılan bir ifadedir.
Atipik Otizm Belirtileri Nelerdir?
Özet olarak, Tipik Otizm tanı kriterlerinin hepsinin karşılanmaması ya da daha hafif seyretmesi olarak tanımlayabiliriz. Aşağıda belirtilen belirtilerden en az birinin olması veya birden fazla belirtinin daha hafif şiddette gözlenmesi durumdur;
- Atipik veya uygunsuz sosyal davranış gösterme,
- Motor gelişim, görsel veya mekansal algı, bilişsel yetiler gibi farklı nörolojik yeteneklerde gelişimsel problemler,
- Dil ve konuşma yeteneklerinde gecikme,
- Sözlü veya sözlü olmayan iletişimde yetersizlik,
- Tat, koku, görme, dokunma veya işitme duyularında artmış veya azalmış duyarlılık,
- Tekrarlayıcı davranış kalıpları gösterme (stereotipik davranış).
2) ASPERGER SENDROMU
Asperger Sendromu, otistik spektrum bozukluğunun bir türü olarak kabul edilir ve sosyal etkileşimde ve iletişimde sorunlara yol açan bir durumdur. Bu sendrom, özellikle ilgi alanlarının spesifik olması, katı rutinlere olan düşkünlük ve tekrarlayıcı davranışlar gibi belirtilerle kendini gösterir. Genellikle dil ve zeka yetenekleri normal veya üzerinde olan bireylerde görülmesiyle öne çıkar.
Asperger Sendromunun nedeni tam olarak bilinmese de genetik faktörler ve beyin fonksiyonlarındaki farklılıkların etkili olduğu düşünülür. Belirtileri, sosyal etkileşimde zorluklar, empati kuramama, belirli konulara takıntılı ilgi gösterme, düzensiz konuşma ve tekrarlayıcı motor davranışlar gibi özelliklerdir. Bu belirtiler genellikle günlük yaşamı ciddi şekilde etkilemez ancak sosyal ilişkilerde zorluklar yaşanabilir.
3) ÇOCUKLUĞUN DEZİNTEGRAFİ BOZUKLUĞU
Çocukluğun dezintegratif bozukluğu, doğumdan sonraki ilk iki yıl içinde görünüşte normal bir gelişim olmasına karşın, iki ile on yaşları arasında daha önce kazanılan becerilerin önemli ölçüde yitirilmesi ile karakterizedir. Yitirilen beceriler; sözel anlatım ya da dili algılama, toplumsal beceriler ya da uyum davranışları, bağırsak ya da mesane kontrolü, oyun ve motor beceriler alanında olabilir. Klinik tabloya, toplumsal etkileşim ve iletişimde nitel bozulma, davranış ilgi ve etkinliklerde sınırlı, basmakalıp ve yineleyici bir örüntü eşlik edebilir.
Çocukluğun dezintegratif bozukluğu, DSM-IV-TR’de Yaygın Gelişimsel Bozukluklar başlığı altında sınıflandırılmıştır.
4) RETT SENDROMU
Rett sendromu, X kromozomu üzerindeki genetik mutasyonla ilişkilendirilen ve genellikle kız çocuklarını etkileyen nadir bir durumdur. İlk altı ay boyunca normal gelişim gösteren bebekler, daha sonra motor ve konuşma becerilerinde belirgin bir gerileme yaşayabilir.
Tekrarlanan el hareketleri ve sosyal becerilerde azalma durumu otizme benzer belirtilerle karıştırılabilir. Fiziksel gelişimde yaşanan değişiklikler arasında küçük el ve ayak boyutları gözlenebilir.
Rett sendromu tedavisi semptomları hafifletmeye yönelik ilaç, fizik terapi, konuşma terapisi ve özel diyetleri içerir. Rett sendromu özellikleri itibariyle yaygın gelişimsel bozukluklar kategorisine dahil edilse de bu sınıflandırmanın yanıltıcı olabileceği düşünülür.
Kız çocukları arasında gastrointestinal sorunlar ve nöbet geçirme riski yüksektir. Durumdan etkilenenlerin çoğu konuşma yeteneğinden yoksun olup yürüme kabiliyeti sınırlı olabilir.
Skolyoz, büyüme geriliği ve kabızlık gibi sağlık sorunları da bu rahatsızlıkta yaygındır. Sendromun belirtileri zamanla değişkenlik gösterse de, bazı çocuklarda okul çağına kadar sosyal becerilerde iyileşme gözlemlenebilir.